П`ятниця, 2024-05-03, 10:08 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя початкових класів Зозулі О.А


Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Атестаційна сторінка.

Тема досвіду: «Гра як засіб розвитку пізнавальних та креативних

здібностей дитини»

«Якщо хочеш виховати в дітях сміливість розуму,

самостійність як особистісну рису,

то створи такі умови, щоб спалахи їх думок

утворювали царство думки,

дай їм можливість відчути себе в ньому володарем»

(Ш. Амонашвілі)

 

Тема досвіду співзвучна проблемі реформування сучасної освіти: формування самостійної, ініціативної, вдумливої особистості через впровадження активних форм і методів навчання, серед яких провідне місце займають навчальні ігри.

Актуальність досвіду зумовлюється концептуальними положеннями та державними вимогами реформування освіти в Україні, спрямованими на становлення особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань. Постійно зростаючі вимоги до змісту й організації навчання та виховання потребують упровадження ефективних педагогічних підходів. Розвиток креативності як здатності до творчості набуває сьогодні такої значущості тому, що вона є базовою якістю особистості, її ядром, центральною характеристикою.

Теоретичною основою досвіду є наукові дослідження вчених Л.Виготського, Д.Ельконіна, Р.Жуковської, О.Запорожець, Н. Кудикіної, В. Менджерицької, С. Русової, О. Усової. Наполегливо працюють у напрямі цієї проблеми відомі вчителі-новатори Ш. Амонашвілі, М. Гузик, С. Ільїн, В. Краковський, С. Лисенкова, В. Шаталов та ін..

Інноваційна значущість полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховна функції допомагають дитині креативно і логічно мислити, активно працювати.

Практична значущість досвіду полягає у використанні вчителем різних способів організації ігрової діяльності на уроках. Педагог шукає ефективні методи та прийоми навчання, творчо використовує їх у своїй роботі.

Сутність досвіду полягає в гармонійному поєднанні навчальної та ігрової діяльності молодших школярів.

Реалізація ігрових технологій дозволяє підвищити якість педагогічного процесу, рівень навчальних досягнень, забезпечує комфортність, емоційну задоволеність.

Технологія досвіду містить у собі великий арсенал різнонаправлених форм, методів, прийомів навчальної та ігрової діяльності вчителя та учнів на уроці та в позаурочний час.

Технологія досвіду сприяє рішенню наступних проблем:

  • Підвищення ефективності уроку як основної одиниці навчально-виховної

діяльності;

  • створення на уроках умов для отримання почуття радості і задоволення від
  • навчання та бажання вчитися;
  • особистісна спрямованість навчання і виховання;
  • активізація навчальної діяльності учнів на уроках;
  • розвиток пізнавальних здібностей учнів.

Увага концентрується на проявах діяльності дитини, на зразок «творчі прояви», «творчі дії», «творчі досягнення».

Основні свої завдання вбачаю у:

  • розвитку творчих здібностей школярів;
  • особистісно-орієнтованому навчанні;
  • створенні сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини;
  • розвитку учнів через гру;
  • урізноманітненні форм і методів навчання.

Використання ігрових технологій в навчально-виховномупроцесі

Гра є незмінним важелем розумового розвитку дитини. Ігрову форму занять я створюю за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, які дозволяють активізувати пізнавальну діяльність учнів. Ігри проводжу систематично на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи й урізноманітнюючи їх у міру накопичення в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості.

Перед проведенням гри з дітьми доступно викладаю сюжет, розподіляю ролі, ставлю перед дітьми пізнавальне завдання. Щоб гра не набридла, вношу у неї деякі зміни, ускладнюю завдання. Готуючись до заняття, чітко продумую послідовність ігрових дій, організацію учнів, тривалість гри, її контроль, підбиття підсумків та оцінку. Пояснення вчителя під час гри, лаконічне і зрозуміле, пробуджує інтерес. Я впевнена що, захопившись грою, дитина не помічає, що вчиться, запам’ятовує нове, орієнтується у надзвичайних ситуаціях, що поповнюється запас її понять, уявлень, розвивається фантазія.

Здібності можуть виявлятися у різних сферах діяльності: інтелектуальній, художній, технічній, спортивній, соціальній, трудовій, комунікативній.

Зміни видів діяльності, уміле керування навчальним процесом сприяють розвитку креативних здібностей. Хоча процес цей довготривалий, і отримати результат одразу неможливо, та вже через кілька тижнів навчання діти розв'язують поставлені завдання не за аналогією, а кожний вибирає свій, зручний йому шлях.Всі діти обдаровані і талановиті, тому покликання вчителя підтримувати в них талановитість, розвивати і плекати індивідуальне, самобутнє, спираючись на їх природу, боячись втратити їх.

Креативна творчість у дитинстві - не самоціль, а засіб та умова всебічного гармонійного розвитку, виявлення свого розуміння навколишнього, свого ставлення до нього. Вона допомагає розкрити внутрішній світ, особливості сприймання, уявлень, інтересів, здібностей так виростає обдарована особистість.

Форми роботи з обдарованими дітьми: рольові ігри, проведення театралізованих вистав, індивідуальні творчі завдання, метод обговорення проектів, створення проблемної ситуації, виставки кращих зошитів, малюнків, виробів, інтелектуальні, спортивні конкурси, змагання, екскурсії,створення ситуації успіху у навчанні, використання елементів критичного мислення.

Використання інтерактивних дидактичних ігор на уроках сприяє позитивному ставленню до навчання, потребує від дітей кмітливості, уваги, вчить витримки, виробляє вміння швидко орієнтуватись і знаходити правильні рішення. Колективні ігри згуртовують дітей, сприяють формуванню дружніх стосунків між ними. У цих іграх школярам потрібно узгоджувати свої дії з діями інших учасників, гри, дотримуватись правил, бути справедливим до товаришів. На уроці читання у 4 класі на тему: «Підсумковий урок з розділу «Цікаві пригоди братів наших менших»» я використовую гру «Лото» (Додаток 1)

Як барометр уроку, діти постійно спонукають вчителя до пошуку нових ігор та використання їх у навчально-виховному процесі. Це такі форми ігрової діяльності, як дидактична гра, ігрова ситуація, ігровий прийом, ігрова вправа.

Плануючи організацію ігрової діяльності на уроці, я визначаю навчальну, розвивальну і виховну мету, кожна з яких спрямована на розв’язання завдань, визначених програмовими вимогами для учнів початкової школи.

На уроках української мови, математики, Я і Україна (природознавство), читання за допомогою ігор-вправ навчаю, розвиваю і закріплюю різноманітні вміння й навички. (Додаток 2)

Навчаючи учнів логічно мислити, аналізувати, виділяти головне, робити висновки, враховую і те, що не всі школярі однакові за рівнем розвитку мислення, уваги, вмінням слухати і виконувати завдання. Вдало підібрані ігри допомагають зацікавити учнів щодо виконання будь-якого завдання.

Використовуючи інтелектуальні ігри («Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг», «Розумники і розумниці», «LG- Еврика») треную у дітей кмітливість, швидкість реагування, пам’ять, уміння узагальнювати.

Працюючи над проблемою «Гра як засіб розвитку пізнавальних та креативних здібностей дитини» переконалася, що саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно, розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина «добудовує» в уяві все, що недоступне їй у навколишній дійсності, у захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює раніше набутий досвід, порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію. Завдяки іграм розширився кругозір і удосконалилося орієнтуванняу чнів у навколишній дійсності, сформувалися первинніс успільно-політичні уявлення, елементи громадських і патріотичних почуттів, шанобливе ставлення до людини праці, етична поведінка у побуті та громадських місцях. Завдяки успішному проведенню ігор розвинулася пізнавальна самостійністьучнів. Така організація здобуття знань дає змогу максимально активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів на уроках і водночас сприяє не тільки підвищенню якості навчання, а й забезпеченню емоційного благополуччя та психологічного комфорту кожній дитині вже з перших днів навчання у школі. Я домоглася в процесі проведення уроків з елементами гри реалізувати ідеї співдружності, змагання, самоуправління, виховання відповідальності кожного за результати своєї праці, а основне – інтерес дітей до навчання.

Завдяки ігровим формам занять вдалося залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили. Учні, які були не дуже охочі до серйозного і систематичного тренування і які протестували протии вимоги «прочитай сторінку», змогли подолати труднощі читання саме через гру. Так мої вихованці є переможцями районної олімпіади з математики, української мови.

Результативність досвіду

Навчання за ігровою технологією розвиває інтелектуальну й духовну сфери особистості; сприяє створенню на уроці комфортного освітнього середовища; підвищує мотивацію до навчання; посилює активність та ініціативність учня на уроці; виховує самостійність; дає можливість учню самореалізуватися та самоствердитися. Учні вміють виконувати складні мисленнєві операції; відповідати на запитання високого рівня; інтерпретувати текст; виробляти свій контекст; самостійно навчатися. Після тривалого використання в навчальному процесі гри, знання учнів з усіх навчальних предметів покращилися. (Додаток 3)

Вагомим результатом педагогічної діяльності є здобуття її учнями призових місць в районній олімпіаді з української мови 2012-2013 н.р. (Дворова Ю. – ІІ місце), математики (Стебловська І. – ІІІ місце), в міському турі олімпіад (Дворова Ю. – ІІІ місце); інтерактивному конкурсі «Я і світ моїх захоплень» 2013р.(Дворова Ю. - ІІ місце), у районному етапі Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика 2011р. (Дворова Ю.- ІІІ місце),2012р. (Дворова Ю. – ІІ місце), районному конкурсі «Первоцвіт» у номінації «Мій рідний край», 2010р.(Тихонов В.- ІІІ місце), в міжнародних інтерактивних конкурсах: з матем

Вхід на сайт
Музика
Урядовий портал.
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів

Copyright MyCorp © 2024
uCoz